Cum sa faceti fotografii grozave
Introducere
Camera dvs. fotografica nu are nimic de a face cu o calitate crescuta a fotografiilor pe care vreti sa le faceti. Toate camerele foto, in special cele digitale, ofera aceeasi calitate a imaginii. Diferenta este doar in ceea ce priveste usurinta cu care puteti face ajustarile necesare pentru a obtine o fotografie de calitate satisfacatoare. Testarile facute in laboratoare, pe mire, grile, etc., in conditii strict controlate, nu au nici o legatura cu utilizarea in realitate si cu modul in care vor arata pozele dvs. De aceea, eu ignor rapoartele testelor din laborator si incerc eu insumi capacitatile camerei.
Pasiunea
Fotografia este pasiunea de a comunica altei persoane emotiile starnite de un subiect. Daca nu va pasa despre un anumit subiect - logic - rezultatul va fi mediocru. Interesul contribuie la realizarea unor fotografii incredibile.
Fotografia este arta de a comunica pasiunea dvs. si trebuie sa fiti pasionati de subiectul pe care-l fotografiati. Daca sunteti pasionat, veti obtine rezultate foarte bune, daca nu, nu!
Echipamentul nu are nimic de a face cu aceasta. Multi amatori dau vina pe echipamentul lor inadecvat si cred ca doar achizitionind mai multe accesorii vor obtine rezultate mai bune, iar, pe de alta parte, se scuza ca sunt prea preocupati sa decida ce nou echipament sa cumpere si nu au timp sa se gandeasca si la altceva. Cam 99% din corespondenta pe care o primesc eu de la cititori este de la oameni care cred ca cheltuind inca vreo cativa bani, vor obtine automat si o crestere a calitatii fotografiilor lor.
De asemenea, va trebui sa studiati subiectul pe care vreti sa-l fotografiati. Nu puteti sa va uitati doar 5 minute la un cadru si sa obtineti o fotografie buna! Foarte frecvent mi se intampla ca, fiind intr-o locatie fotogenica bine-cunoscuta, sa vad zeci de turisti care coboara din masini, trag la repezeala cateva cadre si dispar, in timp ce eu incerc sa ma concentrez si sa inteleg fotografia pe care vreau sa o fac. Nu prea puteti grabi astfel de lucruri! Totul este in mintea si imaginatia dvs.
Unii nu pot sa fotografieze in mod repetat acelasi lucru. Altii in schimb, cerceteaza permanent noi cai de a face o fotografie. Cercetati un lucru din cat mai multe unghiuri si astfel veti simti si altfel. Daca veti fotografia in mod repetat acelasi subiect, il veti cunoaste din ce in ce mai bine iar rezultatele vor creste in calitate. Sculptorul Henry Moore spunea: "arta este o expresie a imaginatiei si nu o reproducere a realitatii", iar fotograful Elliot Porter: "arta adevarata este expresia dragostei dvs. fata de natura" si "arta adevarata este creatia dragostei pentru subiect, in primul rand, dar si pentru mediul sau". Pana si Albert Einstein este de acord ca "imaginatia este mai importanta decat cunoasterea stiintifica".
Un bun fotograf face fotografii bune chiar si cu o camera de unica folosinta, careia ii cunoaste posibilitatile si limitele. Pe de alta parte, se fac zilnic numeroase fotografii proaste folosind camere scumpe de catre oameni carora le lipseste pasiunea si viziunea, indiferent de cate cunostinte tehnice poseda sau cat de performante sunt obiectivele lor. Ansel Adams spunea: "nu e nimic mai rau decat o fotografie clara dupa o idee confuza".
Oamenii, iar nu masinile de scris, scriu romanele. Asa incat nu inteleg de ce unii amatori cred ca daca-si cumpara o camera foto mai buna si invata tot ce se poate despre timpul de expunere si diafragma, vor realiza automat si fotografii grozave. Fotograful, si nu camera face fotografia. Alegerea unei camere fotografice nu are nimic de a face cu asta! NIMIC! Aici gasiti un articol ce va poate face sa intelegeti mai bine acest fapt http://www.lenswork.com/obpexc.htm
"Fotografia aduce ordinea in haos" spunea Ansel Adams. Pictura este arta includerii, pe cand fotografia este arta excluderii. Incercarea de a "baga" totul intr-o fotografie este o cale sigura spre esec. Orice care nu contribuie la punerea in valoare a subiectului, distrage atentia. Pastrati simplitatea in fotografiile dvs.! Mai putin inseamna mai mult. Simplitatea este o virtute!
In continuare voi incerca sa explic ce NU este important. Daca deja stiti asta, treceti direct la capitolul "Curiozitatea".
Cum sa incepeti
Nu trebuie sa cumparati nimic in plus! Puteti face poze exceptionale cu ORICE camera fotografica. Prea multi oameni cred ca achizitia unei camere mai "capabile" este primul pas pe drumul spre a face fotografii mai bune. Unii dintre noi au aparate fotografice de top pentru ca sunt bogati si pentru ca aceste aparate au tot felul de automatisme. Dar aceste automatisme nu au nimic de a face cu calitatea fotografiei. Indiferent ce aveti in acest moment, fie ea si o camera foto de unica folosinta, este tot de ce aveti nevoie. Nietzsche spunea: "necesitatea nu este un fapt, este o interpretare."
Mai bine participati la lectii de arta, pictura sau desen. Invatati sa vedeti. Daca puteti, cititi carti despre arta si compozitie. Fiecare invata in mod diferit; eu, de exemplu, invat citind, facand si vazind rezultatele.
Fotografii pe care-i admir sunt fosti pictori sau absolventi ale unor facultati de arta, si nu de stiinta sau computere. Cereti sfaturi de la un artist fotograf. Aratati-i fotografiile dvs si solicitati sugestii. Va va arata lucruri pe care dvs. nu le-ati vazut si va va ajuta sa faceti fotografii mai bune.
Evitati sfaturile prietenilor, vecinilor sau colegilor de serviciu care stiu o multime de date tehnice despre camerele fotografice, computere, etc. Adeseori acesti oameni au drept pasiune echipamentul si tehnologia fotografica si nu fotografia ca arta a exprimarii vizuale. De asemenea, utitati de Internet. Invatarea este un proces care se desfasoara in ambele sensuri intre profesor si elev, si nu doar intr-unul, ca pe orice site de internet. Inca un avertisment: Internetul este plin de informatii tehnice, puse acolo de adulatorii tehnicismelor, nu de artisti. Acesti adulatori sunt ultimii de la care aveti de invatat, deoarece acestia fetisizeaza echipamentul.
Discutati cu fotografii profesionisti, nu cu amatorii sau cu pasionatii. Daca nu cunoasteti pe nici unul, puteti incerca la un laborator profesional. Unii profesionisti sunt bucurosi sa discute despre munca lor si va vor povesti ore intregi daca stiti sa-i ascultati. Evitati "colectionarii" de aparate fotografice care pot vorbi pana la saturatie despre tehnologie, dar care n-au facut niciodata o fotografie care sa va placa. Discutati cu acestia din urma si riscati sa va faceti atatea griji despre echipamentul dvs. fotografic incat nu-l veti mai scoate niciodata afara din casa!
Nu pierdeti prea mult timp cu lectiile introductive in fotografie. Majoritatea acestor cursuri de intitiere trateaza pe parcurusul unor tomuri intregi despre timpul de expunere sau despre sensibilitatea filmului, dar trec foarte repede peste concepte cu adevarat importante, cum ar fi modul in care sa creati fotografia pe care o doriti. Este important sa stapaniti tehnica fotografica, dar acesta este doar primul pas - si inca unul foarte mic -, in lungul drum al creatiei artistice.
O data cu introducerea masurarii matriceale a expunerii, fotograful a scapat de dificila sarcina de a determina parametrii de expunere. In acest moment majoritatea camerelor fotografice sunt capabile sa determine expunerea corecta in cele mai multe imprejurari si eu utilizez autofocalizarea si autoexpunerea de cate ori pot!
E trist ca mai sunt solicitat sa propun modele de camere fotografice complet manuale, solicitate la unele cursuri de fotografie. Renuntati la acest tip de cursuri! Aceste automatisme sunt bune, nu fac decat sa va scuteasca de plicticoasa etapa a determinarii expunerii si sa va ofere mai mult timp pentru a interpreta creativ cadrul pe care doriti sa-l fotografiati. Camera nu gandeste pentru dvs., doar determina niste parametrii cu o prea mica importanta in creativitate. Mult mai important este modul in care faceti sa transpara in fotografie: compozitia, lumina, caldura sufleteasca, expresia, etc. Va sugerez sa incercati sa va exprimati sentimentele in fotografiile dvs. Este de mare ajutor sa incercati sa fotografiati lucruri care va pasioneaza si despre care aveti simtaminte puternice.
Uitati tehnicismele
A va face griji despre modificarea parametrilor de expunere sau alte tehnicisme va distrag atentia de la subectul care va pasioneaza. Multi inca mai cred, in mod eronat, ca stapanirea unor parametrii cum ar fi timpul de expunere sau profunzimea de camp este cam tot ce trebuie stiut pentru a realiza fotografii bune. Aceia au prea putin de a face cu fotografia, cam tot atat cat un mester care repara o masina de scris are de a face cu scrierea unui roman. Aspectele tehnice sunt un rau necesar, dar colateral, in nici un caz subiectul principal.
Camerele de format mare impun fotografului determinarea timpului de expunere, a diafragmei, etc. si asta deoarece foarte putine dintre ele au fost automatizate, dar cele pe film de 35 mm si toate camerele digitale pot determina automat acesti parametrii mai bine decat ar putea-o face majoritatea dintre utilizatori. Nu va bagati in aceste complicatii tehnice decat daca trebuie neaparat! Majoritatea fotografiilor pe care le vedeti in galeriile mele: http://www.kenrockwell.com/gallery.htm sunt facute in modul automat cu program.
Stiu fotografi carora le face mare placere sa ajusteze singuri parametrii de expunere. Este in regula, dar nu lasati ca aceasta sa fie grija dvs. principala. Mai bine cumparati o camera automata si invatati ce este important: cum sa va exprimati sentimentele. Despre diafragma veti putea invata mai tarziu.
Falsii dascali vor sa se simta importanti facandu-va sa credeti ca aveti nevoie de ei ca sa va invete secretele manevrarii aparatului fotografic. Ei incearca sa va convinga ca prostiile acestea sunt imperios necesare pentru a putea face fotografii. De asemenea, insista sa va determine sa pierdeti mult timp cu stabilirea manuala a parametrilor de expunere. Daca veti fi destul de creduli, veti pierde timpul cu asta sau cu aflarea celor mai bune obiective, in loc sa faceti fotografii. Camera dvs. are imagazinat un secol si jumatate de tehnologie si va recomand sa profitati de aceasta! Incepeti cu o camera fotografica SLR programata pe masurare matriceala, autoexpunere si autofocalizare. In mod sigur, fotografiile dvs. vor fi mai bune decat ale celor care pierd timpul cu metodele manuale, caci majoritatea aparatelor foto expun - prin programele pe care le poseda - , mai bine decat majoritatea fotografilor. Camera dvs. foto probabil ca utilizeaza Sistemul Zonelor pentru determinarea expunerii, sistem pe care foarte putini fotografi il inteleg!
Va plac fotografiile mele de pe site? Majoritatea sunt expuse in modul automat, cu exceptia catorva unde conditiile au impus controlul manual. Mai demult si eu ajustam parametrii de expunere dar fotografiile mele erau plictisitoare deoarece, prea ocupat cu ajustarile manuale, pierdeam "momentul magic".
Pentru inceput ar trebui sa va preocupati de a vedea, a simti, despre lumina si despre compozitie, si nu despre diafragma sau timpul de expunere. Intr-adevar, abilitatile tehnice, de fapt virtuozitatea tehnica sunt absolut necesare pentru fotografii de succes dar acestea nu sunt decat antecamera unei bune fotografii. Din fericire, multe dintre aceste capacitati tehnice au fost preluate de camerele automatizate. Dar atentie, o fotografie corecta tehnic nu este neaparat si o fotografie buna!
Nu conteaza tipul de camera foto
Modelul de camera fotografica nu conteaza. Daca nu credeti, cititi aceasta pagina:
http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm
Daca insistati sa cumparati o camera noua, incercati:
http://www.kenrockwell.com/tech/buy35cam.htm pentru camere foto pe film sau:
http://www.kenrockwell.com/tech/buydigicam.htm pentru camere foto digitale.
Curiozitatea
Fotografiati subiecte care va trezec curiozitatea. Si trebuie sa fie foarte interesante daca doriti ca si privitorii sa gaseasca fotografiile dvs. interesante.
Urmati propriul drum
Mergeti pe drumul dvs.! Nu urmati orbeste un guru, un profesor, pe mine sau pe oricine altcineva. Nu veti fi niciodata mai bun decat acela. Nimeni nu e mai bun ca Ansel Adams in a fi Ansel insusi si, de asemenea, nimeni nu e mai bun decat voi in a fi voi insiva!
Fiti voi insiva! Fiti pasionat si aratati pasiunea dvs., nu incercati sa o copiati pe a altcuiva.
Gasiti un subiect de care sunteti pasionati si explorati-l fotografic. Daca va intereseaza figurinele de portelan sau cosurile de gunoi, batranii sau femeile frumoase, urmele lasate de anvelope pe zapada, animalele mici, sau orice altceva, fotografiati-le. Nu exista subiecte fotogenice si nefotogenice. Pur si simplu, aratati ce va intereseaza pe dvs.
Sa vedeti, nu doar sa priviti
Exprimati-va simtamintele ca si cum le-ati povesti unui orb
Nu exista reguli
Nu exista bine si rau. Regula treimii de aur nu este o regula, iar regulile sunt oricum pentru idioti. Lasati regulile si mergeti sa faceti fotografii. O fotografie buna este una care place, atat dvs. cat si altora. Nu exista formule, grade sau scoruri.
Cautati un sens in fiecare subiect fotografiat
Cateva chestii tehnice
Si daca tot ati citit pana aici, iata si cateva ponturi tehnice...
1. Iluminarea
Iluminarea este cel mai important aspect tehnic posibil. Invatati si compozitia si veti avea toate atuurile necesare pentru o buna fotografie.
Intai de toate va trebui sa va dezvoltati sensibilitatea in ceea ce priveste felul in care se simte lumina si sa experimentati modul in care aceasta se vede pe film. Pe masura ce veti dezvolta aceasta sensibilitate, veti fi capabil sa va dati seama cand lumina este perfecta pentru a face o fotografie.
Cu cat subiectul este de dimensiuni mai mici, cu atat lumina este mai usor de modificat. Fotografii de portret sau de macro fac asta mereu; fotografii peisagisti insa trebuie sa astepte lumina corecta. Un simplu carton alb de formatul A4 reflecta suficienta lumina pentru a lumina umbrele de pe fata unei persoane. Pentru a avea iluminarea dorita la fotografia de peisaj, de exemplu la munte, va trebui sa asteptati anotimpul corect, vremea adecvata si momentul din zi necesar. In acest fel, Ansel Adams a fost capabil sa realizeze capodoperele sale, deoarece locuia in
Asta e situatia! Fie veti crea in studio luminile de care aveti nevoie, fie veti astepta ca natura sa va ofere lumina pe care o cautati. Intrucat nu puteti ilumina in mod artificial un intreg peisaj, va trebuie ceva rabdare pentru a surprinde momentul potrivit.
3. Experienta
Practicind mult, veti invata ce arata bine in fotografie. Nici o fotografie nu este o copie perfecta a realitatii, fiecare prezinta o modificare de un grad variabil. Pe masura ce va obisnuiti cu modul in care materialele pe care le folositi redau realitatea, veti invata cum sa obtineti rezultatul pe care-l asteptati. Pe masura dobandirii experientei, veti face tot mai multe fotografii in conditiile cele mai bune si veti invata sa identificati iluminarea necesara pentru ca subiectul sa apara in fotografie asa cum doriti. Trebuie sa tineti cont de faptul ca fotografia accentueaza contrastele, asa incat subiectul dvs. trebuie sa aiba un contrast diminuat.
4. Practica
Va trebui sa fotografiati des, suficient de des in asa fel incat sa va reamintiti cum arata scena fotografiata si cum arata fotografia. Fotografia polaroid este foarte utila in aceasta privinta. In mod ideal, ar trebui sa va developati singuri filmele si sa vedeti pozitiile cat mai repede, cat timp inca mai aveti in memorie scena originala. Daca veti intarzia developarea cateva luni, va fi foarte greu sa corelati rezultatul cu emotia trezita de subiect. Trebuie sa stiti ce fel de rezultate veti obtine cand un anumit subiect va starnete emotii.
5. Sortarea fotografiilor
Nu aratati altora decat fotografiile dvs. cele mai bune. Aruncati restul! Eu asa fac. Majoritatea fotografiilor mele sunt rele. Revizuiti fotografiile de pe o rola de film, alegeti-o pe cea mai buna si aruncati restul. Peste catva timp, revizuiti ce ati pastrat de pe cateva role de film, pastrati pe cele mai bune si aruncati, din nou, restul!
Fotografia nu e pictura! Va trebui sa aruncati majoritatea pozelor pe care le faceti. Veti constata ca pe masura ce selectia va fi mai severa, cu atat calitatea portofoliului dvs. se va imbunatati. Cu cat veti fi mai sever cu opera dvs. cu atat privitorii fotografiilor dvs. vor fi mai impresionati de ele.
Credeti ca eu trag o rola de film si obtin 36 poze demne de afisat pe galeriile mele? Desigur ca nu. Cele mai multe poze pe care le fac sunt proaste. Sunt insa bun in a selecta si arunca cea mai mare parte din ele. Ansel Adams spunea ca daca veti putea obtine o fotografie buna intr-un an este foarte bine. Nu va asteptati sa obtineti fotografii bune pe fiecare rola de film expus, si nici chiar in fiecare luna! Ansel Adams nu realiza asta, nici eu nu pot si cred ca nimeni nu poate!
6. Filmul
Am scris o pagaina despre film aici:
http://www.kenrockwell.com/tech/film.htm
Alegerea filmului este foarte importanta. Evitati filmul negativ, pe care-l utilizeaza 95% dintre amatori deoarece rezolutatele dvs. vor fi inconstante. Utilizati film diapozitiv, asa cum fac eu iar rezultatele le puteti vedea pe site-ul meu.
7. Controlul expunerii
Nu va obositi sa cititi acest capitol daca utilizati film negativ, deoarece, oricat de tare v-ati stradui sa obtineti expunerea corecta, laboratorul foto va aduce totul la o medie convenabila cand va imprima pozitivele. De aceea va recomand cu caldura sa fotografiati pe diapozitiv. Daca fotografiati pe diapozitiv sau digital, realizati voi insiva copiile pe hartie. Fotografiati mult, ca sa puteti invata in ce conditii pozele dvs vor fi prea intunecoase sau prea luminoase. Daca un anumit subiect iese constant prea luminos sau prea intunecos, va trebui sa compensati la expunere. Nu va rusinati! Nici o camera nu este perfecta si, in unele imprejurari va trebui sa compensati expunerea. Mie mi-a luat ceva timp sa invat asta; eu credeam ca aparatul meu fotografic este intotdeauna mai destept decat mine. De regula este, dar nu intotdeauna. Uneori trebuie sa mai ajustati expunerea.
Nu exista reguli, doar recomandari. Faceti ce credeti dvs. de cuviinta. In mod ideal, ar trebui sa invatati temeinic Sistemul Zonelor. Utilizind acest sistem, veti face compensarea expunerii intr-un mod logic si repetabil.
Iata mai jos ce face fiecare treapta de ajustare (atentie, cele de mai jos nu inlocuiesc buna cunoastere a Sistemului Zonelor):
0: daca fotografia dvs arata cum doriti, nu este nevoie de nici o compensare.
+1 IE: incercati sa compensati cu o treapta daca fotografia este putin intunecoasa. In acest mod, griurile mijlocii vor fi reproduse mai luminos. Eu utilizez aceasta compensare la camerele mai vechi, incapabile de masurare matriceala ponderata. Un subiect de culoare galbena care ocupa aproape tot cadrul necesita o compensare de doar 2/3.
+2 IE: aceasta este o compensare severa, necesara pentru subiecte care altfel ar fi reproduse aproape negru. Daca un subiect gri mijlociu va fi expus cu o compensare de +2 IE, va iesi un alb murdar. Puteti utiliza aceasta amploare a comensarii pe aparatele mai vechi sau cand utilizati exponometre manuale si vreti sa fotografiati subiecte cu zapada sau pe plaja.
-1 IE: nu utilizez aceasta treapta de compensare. Aceasta va face griul mijlociu sa arate mai intunecos.
-2 IE: utilizez aceasta compensare doar la camerele defecte Aceasta va reproduce griul mijlociu ca un gri foarte intunecos, aproape negru. Va rcomand sa utilizati aceasta compensare doar cand folositi un exponometru spot pentru a determina expunerea pentru umbre, in cadrul Sistemului Zonelor.
8. Despre utilizarea blitzului - cand sa folositi blitzul
Majoritatea fotografilor amatori utilizeaza bltiz-ul exact cand nu trebuie, asigurind obtinerea unor fotografii cu aspect amatoricesc. Utilizarea corecta a blitzului este mult mai importanta decat tipul de camera pe care se afla. Chiar si un aparat fotografic de unica folosinta, manevrat corect va produce fotografii mult mai bune decat orice Leica, Canon sau Nikon utilizat de un incepator.
Majoritatea incepatorilor nu utilizeaza blitzul in timpul zilei, ceea ce duce la obtinerea de poze cu umbre dure, adanci pe fetele fotografiate. Utilizarea blitului in aceste imprejurari va lumina umbrele si va face ca portretele sa fie reproduse mai natural. De asemenea, la fotografierea in contralumina, blitzul va ajuta sa fotografiati si prietenii dvs, nu doar niste siluete.
Modalitati de declansare
Cei mai multi amatori utilizeaza blitzul in mod incorect in interior. Folosirea blitzului in modul obisnuit, presetat de producator, determina obtinerea unui fundal intunecos, urat. Mai mult chiar, predominenta unor zone intunecoase, pacaleste minilaboratorul care va produce subexpunerea subiectului. Si astfel, saracul amator va acuza camera fotografica pentru ca, chipurile, supraexpune pozele facute cu blitz!
Daca faceti fotogorafie de studio cu blitzuri sau macrofotografie, este in regula, totul este sub control. Dar nu toata lumea lucreaza totdeauna in aceste conditii!
Daca utilizati o camera de unica folosinta, nu prea aveti de ales. Incercati o fotografie fara blitz daca subiectul este suficient de bine iluminat si relativ imobil. Dar majoritatea celorlalte camere va permit sa utilizati functia SLOW REAR sau SLOW SYNC, care este ilustrata printr-o iconita ce aminteste de un oras intr-o noapte cu luna. Aceast mod de fotografie va permite sa expuneti suficient de mult pentru a reproduce corect fundalul si apoi declanseaza blitzul pentru iluminarea subiectului. Altfel, fundalul va fi prea intunecos pentru timpul de expunere asociat fotografiei cu blitz (de regula 1/60); mai mult, unii amatori cu �fumuri" fotografiaza in interior cu timpul de 1/250, ceea ce inrautateste si mai mult reproducerea fundalului!
Functia SLOW REAR, mai are doua avantaje: a) lumea este obisnuita sa stea frumos si sa zambeasca pana cand se declanseaza blitzul, si b) obiectele in miscare vor arata logic: cu o urma de miscare in spatele lor si nu inainta lor, daca blitzul s-ar fi declansat la inceperea expunerii.
Difuzarea luminii blitzului
Utilizarea iluminarii cu blitzul de pe camera produce una dintre cele mai urate tipuri de iluminari.
Utilizarea ca lumina de umplere este buna, si poate fi imbunatatita prin utilizarea unui difuzor ce costa doar cativa dolari. Chiar si multi dintre fotografii profesionisti nu realizeaza asta; ei recomanda diminuarea intensitatii blitzului cu 1 - 2 trepte, motivind ca altfel lumina este prea dura. Utilizand un difuzor, pe de o parte camera fotografica va utiliza blitzul la intensitatea necesara si, pe de alta parte, suprafata mult mai mare a difuzorului, comparativ cu mica lentila frontala a blitului, va da o iluminare mai naturala, mai moale. Eu prefer difuzorul Lumiquest care se poate fixa cu velcro pe aparat sau se poate plia sa nu ocupe prea mult loc in geanta mea foto.
Folosirea blitzului ca lumina de umplere
Iata cum puteti obtine fotografii cu aspect natural, in interior, cu lumina de blitz:
a) treceti camera pe Slow Sync;
b) indreptati capul blitzului (tip cobra) catre tavan;
c) plasati un carton alb pe capul blitzului in asa fel incat sa trimita spre subiecti o cantitate mica din lumina blitzului; in acest fel veti obtine punctele de alb apical atat de dorite in ochii subiectilor;
d) setati masurarea luminii blitzului in mod TTL, pentru a integra lumina blitzului cu lumina existenta;
e) plasati un filtru sau gel pe flash, in culoarea luminii existenta in incaperea in care fotografiati. Daca lumina din incapere este prea slaba, nu este nevoie de filtrare, subiectul fiind iluminat de blitz, in mod direct si prin reflexie din tavan. Pentru camera digitala, ajustati temperatura de culoare pe "tungsten" sau "fluorescent", in functie de modul de iluminare al incaperii si plasati in fata blitzului un filtru de culoare adecvata.
Expunerea pentru subiecte acvatice
1/500 la acest timp de expunere, totul ingheata iar rezultatul nu prea seamana cu ceea ce vedeti la fata locului. Acest gen de fotografii gasiti frecvent prin revistele de sporturi nautice, poze in care puteti numara fiecare picatura de apa!
1/30 face ca apa in miscare sa arate aproape natural.
1/8 da o neclaritate de miscare.
1 sec. apa in miscare arata in mod evident neclar.
Mai multe secunde sau chiar minute apa arata ca o ceata.
Fotografia in alb-negru
Un filtru galben este obligatoriu de folosit in fotografia alb-negru de peisaj, deoarece filmul este mult mai sensibil la albastru decat ochiul uman. In acest fel cerul albastru nu va fi reprodus cu aceeasi nuanta de gri ca si norii albi.
Pentru a utiliza cu succes filmul alb-negru, cititi pagina:
http://www.kenrockwell.com/tech/film.htm
sau, daca va grabiti, iata cateva principii de baza:
a) expuneti ca si cand filmul ar avea sensibilitatea jumatate decat scrie pe ambalaj, pentru ca altfel umbrele vor fi reproduse prea negru. Puteti face asta fie prin setarea sensibilitatii la jumatate, fie prin compensarea expunerii cu o treapta in plus.
b) daca faceti posteditarea in mod digital, lucrati pe negative color. Intai, pentru ca programele ICE (filtre anti-praf si anti-zgarieturi) lucreaza doar pe filme color si al doilea, pentru ca puteti alege in programul dvs. de prelucrare modul in care amestecati canalele de culoare. Este ca si cand ati folosi filtre colorate in momentul fotografierii. In trecut, trebuia sa fotografiez un subiect de mai multe ori, cu diverse filtre colorate; acum fotografiez pe film color si prelucrez apoi pe calculator.
Traducere si adaptare de Calin-Stefan Ragalie,
�How to Make Great Photographs, or Everything You Really Needed to Learn About Photography That They Didn't Teach You at Brooks"
© 2004 Ken Rockwell.com
All rights reserved. http://www.kenrockwell.com/tech.htm
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]
<< Pagina de pornire